Lapszámok

2015. július-augusztus XXIII. évf. 7-8. szám

Thék Eörs Henrik: Új utakon

A FERROBETON Zrt. évek, évtizedek óta aktív szereplője a hazai útépítési projekteknek. Vasbeton előregyártó üzemként főleg a nagyfesztávolságú, előfeszített hídgerendáinkat ismerte a piac, de emellett különböző híd- és út kiegészítő elemeket, kerethidakat, vagy akár az életünket is megmentő közúti terelőelemeket is gyártunk.

Ez egyrészről jelenti a jól bevált termékek folyamatos, jó minőségben, gyakran szűkös határidőre történő legyártását, beépítését, de jelenti az új lehetőségek keresését, a fejlesztést, a termékpaletta bővítését. Hídgerendáink skálája mára a 45 cm-es magasságtól 1,50 m-ig terjed, ez utóbbival közel 45 m hidalható át köztes támasz nélkül. Ez a folyamatos megújulás szoros és harmonikus kapcsolatot eredményezett és igényelt útépítő, fenntartó cégekkel, tervező irodákkal, egyetemekkel, laboratóriumokkal.

Egyik legújabb termékünk az előre gyártott vasbeton buszöböl. Olvasóink között talán kevesebb a buszvezető, akik közvetlenül a volánon tapasztalják, de utasként is érzékelhető a megállóba be - álló jármű dülöngélése, ugrálása, vagy eső után a várakozókat beterítő vízfüggöny. Ezek oka, hogy a hazánkban leginkább járatos építési technológiák szerinti burkolatok – aszfalt, monolit vasbeton, kis elemes burkolat – idővel felgyűrődnek, illetve az egyenetlen süllyedés miatt behullámosodnak, repedeznek. A másik komoly probléma az építési idő. Egy forgalmas csomópontban sokszor a megálló ideiglenes áthelyezése is gondot jelenthet, nem beszélve a forgalom hetekig tartó korlátozásáról, tereléséről.

Az előre gyártott vasbeton buszöböl mindkettőre megoldás, hiszen a nagy - méretű táblák eleve nem szenvedik el a fent leírt alakváltozásokat, a panelek relatív elmozdulását pedig az elemek összecsavarozása és az aláinjektálás biztosítja. Az elemek egységes felületűek, az időjárási és egyéb hatásoknak is sokkal jobban ellenállnak versenytársaiknál. A kivitelezési idő is forgalombarát, az egy férőhelyes megálló nyolc elemből áll, ami néhány óra alatt bedaruzható, az injektálás után máris lehet a csatlakozó részt aszfaltozni, illetve a szegélyt rakni a már meglévő élhez.

Az alaptípus a szabványos 1:7 behajtó és 1:5 kihajtó elemek között, a járművek számától függően elhelyezett egyenes elemből áll, de a helyszíni adottságokhoz igazodva, gyakorlatilag tetszőleges kialakítás is megvalósítható. Budapest X. kerületében például már megépült egy végig ívben fekvő megálló.