Lapszámok

2025. augusztus XXXIII. évfolyam IV. szám

Fenntartható, rugalmas, biztonságos – Hogyan lett a Transplus logisztikai láncolata létfontosságú

A Transplus története röviden

A TransPlus (Hungary) Kft. a Danucem cement- és építőanyag-gyártó vállalat logisztikai partnereként működik, kulcsszerepet játszva a termékek Ausztriába, Magyarországra és Szlovákiába történő szállításában. Kezdetben kizárólag közúti fuvarozással foglalkozott, azonban 2012-ben fordulópont következett be: az Ercsi és Békéscsaba terminálok megnyitásával megkezdődött a vasúti logisztika integrálása a működésbe. Azóta a Transplus folyamatosan bővítette vasúti infrastruktúráját, és mára öt helyszínen végez multimodális szállítást, amely során a cement vasúton érkezik a terminálokba, majd közúton jut el a végfelhasználókhoz.

A fejlesztések folyamatosak: a békéscsabai terminál kapacitása az évek során több mint kétszeresére nőtt, és innovatív megoldások – például napelemrendszer – révén az energiafelhasználás 80%-át megújuló forrásból fedezi. A legújabb fejlesztés a dunaújvárosi mobilterminál, amely egyedülálló rugalmasságot biztosít: 15–20 napon belül áthelyezhető, így alkalmazkodik a projektek változó igényeihez. Ercsi esetében a térvilágítási hálózatnak és a zajvédelmi kialakításoknak köszönhetően lehetőség nyílt a 0–24 órás üzemre az igényektől függően, illetve a telepített üzemanyagtartállyal a szállítási költségek optimalizálása, a piactól való függés korlátozott védelme is megvalósult. Több telephelyen elektromos mozdonyok használatával fordul a cég a zöld logisztika irányába.

A cél a kötöttpálya!
Míg korábban a közúti szállítás dominált, mára a vállalat célja, hogy 2030-ra a cementkiszállítások legalább 50%-a vasúton történjen. Ez a modal split átalakulás nemcsak környezetvédelmi szempontból indokolt, hanem javítja a költséghatékonyságot és az ellátási lánc biztonságát, valamint elősegíti az ügyfelek gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálását azzal, hogy sokkal rövidebb úton tudja elérni őket. A vasút irányába történő elmozdulás csökkenti az úthálózat terhelését, mérsékli az üzemanyagárak ingadozásának kitettséget. Ráadásul vasút nélkül a vállalatnak jelentősen nagyobb közúti kapacitásra lenne szüksége, mivel a terminálokból egy kamion akár napi három fordulót is teljesíthet, míg a gyárakból indulva a magyar piacra jellemzően csak egyet – így a kiszállítási mennyiség felső határát a közúti kapacitás korlátozná.

Miért jó ez a környezetnek? Lássuk a számokat!
A Transplus által Magyarországra vasúton szállított cement mennyiségének alakulása jól tükrözi a vállalat fenntartható logisztika iránti elkötelezettségét. Ez a dinamikus bővülés nemcsak a vasúti integrációs stratégia sikerességét bizonyítja, de a modal split átalakítás környezeti hozadéka is számottevő, a vasúti szállítás révén elért CO₂-megtakarítás is jelentős: 2014-ben 3 852 tonna, míg 2024-ben már 12 778 tonna kibocsátást sikerült elkerülni. A megtakarításokat a vasúti partnerek minden évben elismerő oklevéllel honorálják, ezzel is megerősítve a Transplus környezetvédelmi törekvéseinek jelentőségét.

A Transplus a jövő
A Transplus egy átfogó vasúti stratégiát dolgozott ki a következő tíz évre, amely lehetővé teszi a kitűzött növekedési célok elérését. A terv része a cementvagon-flotta lecserélése, modern elektromos és dízelüzemű mozdonyok beszerzése, a terminálok digitalizálása és további bővítése, valamint azok fenntarthatóbb működtetése – például napelemek telepítése. Kiemelt cél a vasút átjárhatóság (interoperabilitás) javítása is, amely gördülékenyebb és gyorsabb szállítást tesz lehetővé, növelve ezzel a vevők kiszolgálásának rugalmasságát.

(fotók: Danucem)