Egy tenger alatti alagút mérnöki teljesítménye
Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezése a Fehmarnbelt alagút a Balti-tengerben. Ez nemcsak a világ leghosszabb süllyesztett, hanem a világ leghosszabb kombinált vasúti és közúti alagútja is lesz. Kivitelezésében a MEVA zsalumegoldásainak jutott jelentős szerep.
160 km-rel és 2 órával hozza majd közelebb egymáshoz Koppenhágát és Hamburgot a Dániát és Németországot a Balti-tengeren, a Fehmarnbelt tengerszorosban, a dán Lolland- és a német Fehmarn-szigetek között a tengerfenéken húzódó 18,1 km hosszú alagút. A minimum 120 évnyi használati időre tervezett műtárgy várhatóan 2029-re készül el.
A megaprojektben, amelyben a MEVA zsalumegoldásaival és szolgáltatásaival vállal jelentős részt, öt különálló folyosóból álló alagútrendszer épül. A két kétsávos közúti, két vasúti és egy gyalogos folyosót tartalmazó alagútban, a Rødbyhavn és Puttgarden kijáratok közötti szakaszt a gépjárművek tíz perc alatt, a vonat pedig csupán hét perc alatt teszi meg.
A süllyesztett alagút építése
A dán Rodbyhavn üzemében előregyártott betonelemekből öszszesen 89 alagútszakasz készül hat gyártósoron. A beton megszilárdulása után az alagútelemeket síneken szállítják a szárazdokkba, és a nyílásokat acélfallal lezárják. A dokkot vízzel árasztják el és az úszó alagútelemeket uszályokkal a nyílt tengerre vontatják, majd a tenger fenekére süllyesztik, és egy sorba állítják.
A 18 km-es alagút fő részét 79 standard elem alkotja. A 217 méter hosszú és 42 méter széles standard elemet kilenc, egyenként 24 méter hosszú elemből állítják össze. A tíz rövidebb, de legalább ennyire figyelemre méltó, speciális alagútelemet (SPE) egymástól azonos távolságra a standard elemek közé helyezik, ezek gondoskodnak majd az alagút üzemeltetésének biztonságáról.
Rendhagyó alagútelemek
A tíz, egyenként 39 méteres különleges alagútelemet MEVA zsalukkal betonozzák. Ezek a standard elemeknél valamivel szélesebbek (45 m), ill. magasabbak (13 m), ezekben alakítják ki pl. a segélyhívó leállóhelyeket. Ezek biztosítanak helyet az alagút üzemeltetéséhez és karbantartásához szükséges elektrotechnikai berendezések elhelyezését szolgáló alagsori szintnek is. Ennek megfelelően az egyenként 21.500 tonna súlyú egyedi elemeket mélyebbre ágyazzák a tengerfenékbe.
A betonozás MEVA zsalukkal és a Rúbrica partnercég műszaki támogatásával három szakaszban történik. Elsőként az alsó teknő formájú részt betonozzák. A következő lépésben a belső falak és az alsó műszaki szint födémje, majd a felső szint belső falai készülnek el, végül pedig a felső szint külső falai és a födém.
A három szárazdokk a gyártási terület és a nyílt tenger közötti átmeneti szakaszt képezi. Az úszó alagútelemeket az 50 méter széles portálon keresztül vontatják a tengerbe. A három szárazdokk portál hat oldalfala a MEVA MT60-as tartóállvánnyal, a JumpForm kúszózsaluval, standard rendszerekkel és egyedi elemekkel készült.
A szárazdokk lecsapolása és elárasztása a kb. 50 méteres mobil zsilipkapun át történik, amelyet a megfelelő dokkportál oldalfalai közé vontatnak. A 21 méter magas és 6.000 tonna súlyú úszó zsilipkaput ezután az adott szárazdokk portálban pozicionálják, majd négy nagy teljesítményű szivattyú nyolc kamrán keresztül pumpálja be vagy szivattyúzza a tengervizet a dokkba. Egy-egy ilyen művelet mintegy öt napot vesz igénybe.
Projektadatok Fehmarnbelt alagút a Balti-tengeren Kivitelező: Femern Link Contractors (FLC Tunnel Group North I/S), Koppenhága, Dánia |
(fotók:MEVA)