Lapszámok

2022. október XXX. évfolyam V. szám

Mapei betonadalékszerek a vietnámi Aranyhíd építéséhez

A két hatalmas kéz által tartott gyalogos híd egy igazi idegenforgalmi látványosság. A gyártóüzemektől távoli, egyenetlen terepen nagyon meleg az éghajlat. Ezekkel a problémákkal kellett szembenéznie a Mapei mérnökcsapatának, amikor az építtető hozzájuk fordult, hogy tanácsot kérjen, milyen adalékszert használjon a híd alapjához és tartópilléreihez összeállított betonkeverékhez. A DYNAMON SR2 VN használatával a tervezők és a megbízó is maximálisan elégedettek voltak.

Két óriási, az ég felé nyúló kéz tart egy aranyszínű gyaloghidat: a festői Aranyhíd (Golden Bridge) Vietnámban, Da Nang városa mellett a Ba Na-hegység üdülőövezetében, a „Sun World” élménypark területén, a Thien Thai kertben található. A 2017–2018- ban épült Aranyhíd, más néven Cầu Vàng Vietnám egyik leghíresebb és leglátogatottabb építménye lett; a világ egyik leglátványosabb hídjaként tartják számon, hírneve pedig már az ország határain túl is szárnyra kapott. Az Aranyhíd nevet az aranysárga színűre festett fémszerkezet miatt kapta. Az 1.414 méteres tengerszint feletti magasságban húzódó Cầu Vàng felvonóval érhető el.

A két hatalmas, a semmibe nyúló kéz Mapei betonadalékszerek segítségével épült
A sétány a hegy lábától a Le Jardin D'Amour parkba vezeti a látógatókat. Az Aranyhíd építtetőjének és tervezőjének az volt a szándéka, hogy a Hegy Istenének kezeit jelenítsék meg, amint egy aranyszalagot húz ki a sziklák közül, hogy azon vigye a falu lakóit a Paradicsomkertbe.

A híd 150 méter hosszú, 8 tartóoszlop tartja és ugyanennyi támaszközre van felosztva, ezek átlagos mérete 18,75 m, a leghosszabb pedig 21,2 m. Az acélból és vasbetonból készült óriási, rendkívül látványos kezek két pillérre támaszkodnak. A kezek hossza összesen 23,8 m, szélességük 12,8 m, az ujjak átmérője pedig 2 m. A kezek felületét egy különleges eljárással antikolták, hogy azt a látszatot keltsék, mintha nagyon régiek lennének. A gyaloghíd szélessége 3 m, sétálófelülete deszkákkal borított.

Az Aranyhíd Vietnám egyik leghíresebb és leglátogatottabb építménye. A Mapei betonadalékszereket biztosított és személyre szabott tanácsadást nyújtott a kivitelezéshez.

A Mapei közreműködése a projektben
Az Aranyhíd megépítése egy roppant ambiciózus és nagy felelősséggel járó projekt volt. A kivitelezésre nehéz, egyenetlen terepen került sor, hiszen a kiválasztott helyszín egy nehezen megközelíthető, erdőkkel fedett, kiterjedt hegyvidéki terület. Emiatt – tekintettel a helyszűkére – nem volt lehetőség közvetlenül a helyszínen a transzportbeton bekeverésére. A távolság és a magas hőmérséklet miatt különösen oda kellett figyelni és gondosan megtervezni a völgyben, nagy távolságra levő transzportbetonüzemben előkészített betonkeverék szállítását úgy, hogy az közben hosszú ideig megtartsa a konzisztenciáját. Ezenfelül a szerkezetet tartó alapokra és tartóoszlopokra előírt műszaki jellemzők és határidők betartására sem volt egyszerű megoldást találni.

Egy sor termékvizsgálatot, helyszíni szemlét és helyszíni próbát követően az építtető a Mapeit választotta az alapok és tartóoszlopok megépítéséhez szükséges betonadalékszerek kizárólagos beszállítójául. Figyelembe véve a beruházás körülményeit, a Mapei helyi mérnökcsapata a transzportbetonok gyártásához alkalmas akrilát polimer bázisú szuperfolyósítóját, a DYNAMON SR2 VN-t javasolta. Ez a (kizárólag Vietnámban forgalmazott) termék (olasz megfelelője a DYNAMON SR2) különösen alkalmas olyan transzportbetonok gyártásához, ahol a keverővíz nagymértékű csökkentése és különösen magas mechanikai szilárdság szükséges. A DYNAMON SR2 VN alkalmas a forró éghajlaton történő betonozásra. Kitűnő tulajdonságainak köszönhetően a megrendelő minden igényét és elvárását kielégítette.

(fotó: Mapei)