Lapszámok

2020. december XXVIII. évfolyam VI. szám

Kis Tünde: Elektromos motor beton dizájnelemekkel

Olyat már láttunk, hogy ékszert, kisebb használati tárgyakat, köztéri bútorokat készítettek betonból, az azonban (még) ritkaságszámba megy, hogy egy jármű egyes részeit formálják meg ebből az anyagból. Fröhlich Balázs villamosmérnök egyedi elektromos motorja megalkotásához részben a betonhoz nyúlt, de nem csak anyaghasználatában különleges ez a kétkerekű.

- 3-4 évvel ezelőtt, amikor tényleg még csak egy maroknyi gyártó foglalkozott elektromos motorok tervezésével és gyártásával, kezdtük a SKART tervezését. Szerettem volna elrugaszkodni a mostani motorok látványától, mert ha már egy futurisztikus dologgal foglalkozunk és elektromos áram hajt hang nélkül egy járművet, akkor azt ne lehessen összetéveszteni egy mezei motorral – kezdi járműve bemutatását Fröhlich Balázs. – Azt kezdtem el kutatni, hogy egyrészt miként lehet költséghatékonyan, egyszerűen és gyorsan, kevés hulladék hátrahagyásával létrehozni a motort. Képbe jött az alumínium, hiszen a lézervágással gyártott elemek tartósak és használhatók, illetve 3D-nyomtatott elemekkel is próbálkoztam. Sokat kísérleteztünk az anyagokkal, és a második motornál kezdtünk el gondolkodni a betonról. Régóta ismerjük egymást a pécsi, beton dizájntermékeket készítő MONGE Stúdió egyik tulajdonosával, Horváth Attilával, vele hoztuk be a betont a képbe, hiszen ez egy újszerű, egyszerű, letisztult, de jól formálható anyag. Az egyes elemek megalkotásához egy kompozit anyagot használunk, műgyantával keverjük össze a betont.

- Ki kellett kísérletezni, hogy milyen arányokban keverjék az alapanyagokat?
- Azt kellett kikísérletezni, hogy miként adja vissza a beton textúráját a kész elem. Ez nagyjából a cement, a kavics keverékével való játék, amelynél az arányokat egy idő után be tudjuk állítani. Azért kell műgyantát is használni, mert így sokkal könnyebb és egyszerűbb az előállítása, illetve tartósabb is az anyag. Kizárólag dizájnerelemeket készítünk ebből az anyagból. Van néha funkcionalitás benne, például a legnagyobb motorunk középső blokkja mintha halszálkákból állna össze, egyébként ez tartja a komplett elektronikát. Elkezdtünk kísérletezni azzal, hogy betonból készítünk markolatot, azt nehezebb megcsinálni, de nem lehetetlen.

- A dizájn mellett arra is figyelni kell, hogy biztonságos legyen a felépítmény, a beton meg néha eltörik.
- Igen, fontos az anyagösszetétel, szem előtt kell tartani, hogy mennyi cementet lehet hozzáadni anélkül, hogy törékeny legyen. Sok hasznos tanácsot kaptunk Attiláéktól, akikhez a mai napig fordulhatok a kérdéseimmel. Keressük a további lehetőségeket, hogy még hová építhetnénk be betonelemeket a motorba.

- Hogy vizsgázik a beton használat közben?
- A kismotorunkon lévő betonelemek „igazi” betonból vannak, a nagy motoron pedig műgyantával kevert betonból, így van összehasonlítási alapunk. A kismotoron jól szuperáltak a betonelemek, még egyik sem tört el. Összeszerelésnél azonban már igen, menetes szárakkal meg távtartókkal húzzuk össze a betont, és amikor ezek megfeszülnek, akkor könnyen törik. Nincs benne merevítés, tehát nem rakunk bele acélt. A műgyantás betonnál is hasonló a probléma, ő sem szereti, ha megfeszítik, lehet, hogy sok volt benne a cement. Ezekkel még kísérletezünk. Egyelőre igyekszünk befektetőt találni ahhoz, hogy tovább tudjunk haladni a motorok építésében.

- Milyen a fogadtatása ennek a különleges járműnek?
- Nagyon sok kiállításon voltunk, Pécsett, Budapesten, Berlinben, az első prototípusunk például megtalálható a Millenárison. Egyértelműen mindenhol pozitív visszajelzést kaptunk, és már több díjat is besöpörtünk. A beton alkatrészekre sokan rákérdeznek, hogy miből is vannak, hiszen senki nem csinál ilyet. Vannak további elgondolásaink, például színes betont használnánk, illetve valódi bőrt egyes elemek burkolására. Ezek jól kiegészítik egymást.