Lapszámok

2020. április XXVIII. évfolyam II. szám

Kis Tünde: BETONworkshop: ismeretátadás, megtapasztalás, tudásmegosztás

A BETONworkshop egy kortárs művészeti, városépítészeti, betonbarkács képzés elsősorban tervező és művész egyetemi hallgatóknak, de további érdeklődők számára is nyitott a kurzus. A több éve tartó projekt célja a közös betonozás élményének megtapasztalása, a beton meghökkentő és váratlan felhasználási lehetőségeinek megismerése és a kísérletezésből adódó, előre nem látható eredmények örömének átélése. A BETON az S39 Hybrid Design tudásmegosztó programja, amely Baróthy Anna, illetve Lénárd Anna alapítók kezdeményezésére és vezetésével jött létre, jelenleg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Középülettervezési Tanszékével együttműködésben valósul meg.

Molnár Zsuzsanna, az S39 Hybrid Design kommunikációs munkatársa: A BETONworkshop létrehozói számára kiemelten fontos a tudásmegosztás, a közös gondolkodás. Ennek megvalósítására szakértelmüknek megfelelő területet kerestek, amit a betonnal történő munkában találtak meg. A workshop elsődleges célja azonban az, hogy a részt vevő diákok szakmai támogatás mellett, de önállóan vigyenek végig egy projektet az ötlettől a megvalósításig, sok esetben az utókövetésig. A szervezők célja, hogy részvételt biztosítsanak és felületet adjanak egy léptékhelyes projektben, hogy a diákok felismerjék saját szakmai kompetenciáikat is, és éljenek azokkal.

- Milyen jellegű munka folyik a workshop alatt?

Szeidl Dóra, a BETONworkshop projektvezetője: A workshop elméleti és gyakorlati foglalkozásokból épül fel. Az elméleti alkalmakra a szakma neves képviselőit hívjuk meg, akik előadások keretében ismertetik meg a hallgatókkal a beton felhasználásának módjait, az anyag és a kívánt funkció egymásra találásának lehetőségeit és az ehhez kapcsolódó szakági ismereteket. A gyakorlati rész négy fázisból áll. Az első alkalmon gipsznegatív-készítés zajlik, amikor a hallgatók megismerkednek a gipsszel mint alapanyaggal és annak betonzsaluzási lehetőségeivel. A következő alkalmon szilikon öntőformát készítenek gipszkapnival. A betonöntési gyakorlaton előkészítjük az öntéshez a gipsz- és a szilikonformát, illetve készítünk fazsaluzatot is, valamint megtörténnek az öntések. Zárásként pedig a betonok kizsaluzásával foglalkozunk. A workshop résztvevői kis csapatokat alkotnak, melyek mindegyike egy-egy témát dolgoz fel. Ehhez 3D modelleket és prezentációt készítenek. Az ötleteket és felvetéseket az előadások után közösen is átbeszéljük.

- Milyen tárgyak születtek az elmúlt évek alatt?

Szeidl Dóra: Eleinte kisebb tárgyakat készítettek a hallgatók, pl. ékszereket, később azonban már nagyobb köztéri objektek épültek. 2015-ben kezdtük kialakítani a KIFOLYÓ-t, vagyis a budapesti Szent Gellért Gyógyfürdő Dunába ömlő túlfolyója melletti területet. Az ötlet kidolgozását és a projekt első évének lebonyolítását konzulensként támogatták a VALYO, Város és Folyó Egyesület tagjai (lásd Beton újság 2017. júniusi száma – a szerk.). Idén a BME Középülettervezési Tanszékével együttműködve veszünk részt a monori Kossuth Lajos Általános Iskola újratervezésében. A BETONworkshop az iskola udvarára tervez és hoz létre objekteket. Jelenleg olyan tárgyakban gondolkodunk, melyek lehetőséget teremtenek a gyerekeknek a közös játékra, közösségépítésre, ugyanakkor a helyszín funkcionalitását is jelentős mértékben fejlesztik.



fotó: BETONworkshop

- A workshopokon részt vevő hallgatók mit tanulhatnak meg magáról a betonról, az azzal való bánásmódról?

Szeidl Dóra: A hallgatók többsége építész, de van formatervező is közöttük, illetve szívesen fogadunk bárkit, aki szeretne csatlakozni hozzánk. Azt gondolom, hogy egy anyaggal akkor lehet jól tervezni, ha az ember ismeri, ha megtapasztalja, hogy miként reagál különböző szituációkban. Ez jelentős plusz az építészettel foglalkozók számára. Tekintve, hogy milyen nagy divat ma a beton, biztosan találkoznak majd ezzel az anyaggal a karrierjük során. Megismerhetik, hogy mit érdemes tervezni belőle, miként kell alkalmazni. Az is pluszt ad a hallgatók számára, hogy projektmunkában vehetnek részt onnan kezdve, hogy megalkotják a koncepciót, a gyártmánytervet és a kivitelezésben is közreműködnek. Az együttműködő partnereink az előadásaikon általában a betonnal kapcsolatos személyes élményeiket is megosztják, ami igen jól kiegészíti az egyetemi oktatást.

Molnár Zsuzsanna: Amikor 2017-ben csatlakoztam a projekthez, magam is meglepődtem, hogy milyen szerteágazó ez a terület. Volt olyan előadónk, aki arról beszélt, hogyan rögzíthető a beton a különböző felületekhez, vagy hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni, ha víz alá kerül az objekt, ahogy ez a KIFOLYÓ esetében is történik. Sok olyan információval gazdagodhatnak tehát a diákok, amelyeket máshol nem biztos, hogy egy helyen megszerezhetnek. A workshop előnye az is, hogy a hallgatók a szakma képviselői közül sokakkal megismerkedhetnek, tanulhatnak tőlük.

- Technológiában mit lehet, mit érdemes megtanítani a hallgatóknak?

Szeidl Dóra: Többek között azt, hogy milyen anyagokkal érdemes zsaluzni, milyenekkel nem, vagy azt, hogy melyik anyag milyen felületet ad. Egy nagyon széles skálán mozgó anyagról beszélünk, rengeteg felületképzési, színezési, szálerősítési, megmunkálási lehetőség létezik. Azért is tudásmegosztó ez a kurzus, mert mi is részt veszünk a kísérletezésekben, ott vagyunk a gyakorlatokon és az előadásokon, így a mai napig nekünk is tud újat mutatni az anyag. Ez kölcsönös fejlődést tesz lehetővé.

- Milyen sikereket értek el a workshop által? Úgy tudom, hogy pályázatokon is részt vesznek a hallgatók.

Szeidl Dóra: Nagyon jók a visszajelzések a kurzusról, ha nem is feltétlenül díjakban mérjük ezeket. Nem egyszer úgy kerestek meg bennünket érdeklődők, hogy voltak a KIFOLYÓ-nál, és elmesélik, hogy milyen jól érezték magukat, vagy azt mondják, hogy látták, amit csináltunk, használták, és megosztják, hogy ez milyen élményt jelentett számukra. Az, hogy a közösség használja ezeket a tárgyakat, már önmagában nagyon jó visszajelzés. Van egy kedvenc projektem, az anno a Blaha Lujza térre kiállított „virágsír”, mely azokra a közterületeken lévő virágágyásokra hívta fel a figyelmet, melyekben kipusztultak a virágok. Ugyan az önkormányzat néhány héten belül elvitte az objektet, de a ládákat teleültették virágokkal. Többek között ez is a célunk, hogy a munkánk hatásaként valamiféle kommunikáció induljon el az emberek között.

- Volt-e olyan tárgy, elgondolás a kurzusok alatt, amely önöket is meglepte?

Szeidl Dóra: Annak szoktunk igazán örülni, amikor helyspecifikusan használják az anyagot a hallgatók. Például a Fővám téri piac mögött van egy pad, ami esőzés idején funkcióját veszti, mert sártengeren kellene átverekednie magát annak, aki oda akar ülni. A BETONworkshoposok által került oda egy betonburkolat egy lutheri idézettel. Az ilyen helyspecifikus, geg jellegű reakciónak mindig van hatása.


fotó: Bognár Benedek, Simon Zsuzsanna

- Hogyan fejlődhet tovább a workshop, melyek a legközelebbi célok?

Szeidl Dóra: Sikerült bérelnünk egy önkormányzati ingatlant a 7. kerületben, ide fogunk átköltözni. Itt új lehetőségek nyílnak számunkra: akár kisebb kerámiatárgyakat is lehet majd készíteni, illetve kísérletezni azok betonnal történő ötvözésével. Az új helyen szeretnénk elindítani egy állandó workshopot, amely nemcsak a szemeszterek idején, hanem folyamatosan fogadná a résztvevőket.

Molnár Zsuzsanna: A BETONworkshop fejlődése a projektek léptékében is tetten érhető: betonékszerek és kisméretű betontárgyak készítésével indult, ezt követték a városi terekben elhelyezett kisebb objektek, majd egy konkrét helyszín, a KIFOLYÓ kialakítása került a középpontba. A jelenlegi szemeszterben pedig egy iskola rehabilitációjához tudunk kapcsolódni. Ily módon nemcsak a projektek léptékében látható a fejlődés, hanem abban is, hogy milyen célt szolgálnak ezek a munkák, együttműködések.