Lapszámok

2017. június XXV. évfolyam III. szám

Palatinus Miklós: Beton útburkolat másképp – hengerelve

Egyre jelentősebb problémát jelentenek korunkban a környezetünkre ható negatív hatások. A klímaváltozás, valamint ökológiai lábnyomunk súlyos következményekkel járhatnak. Az utak építése során világszerte felvetődik a kérdés a károsanyag-kibocsátás problémája, ezért felelős és összetett kérdés a megfelelő burkolattípus megválasztása.

Hazánkban hosszú idő óta alapvetően és hagyományszerűen aszfaltburkolatok épültek, épülnek. A régmúlt betonútjai nem tudták igazolni a tőlük várt eredményeket, napjainkra azonban számos kutatást követően meg lehetett fogalmazni a betonburkolatokhoz alkalmazható legkedvezőbb anyagok tulajdonságait, összetételét, követelményeit. Hosszú szünet után 2005-ben forgalomba helyezték az M0-s mintegy 13 km hosszúságú betonburkolatú szakaszát, amely azóta is bizonyítja létjogosultságát.

A közelmúltbeli eredmény mellett is az mondható el, hogy Magyarországon túlnyomórészt aszfaltburkolatokkal találkozhatunk. A betonburkolatokkal szembeni bizalmatlanságon felül az is lehet a jelenség oka, hogy a jelenlegi előírások és gyakorlat szerinti betonburkolat-építés költségesebb és időigényesebb, mint az aszfaltburkolatok építése, és ezeken felül a hazai szemlélet szerint további elemzésre nem került sor. Környezetvédelmi szempontból egyes tanulmányok az aszfaltburkolatokat tartják előnyösebbnek, más munkák a betonburkolatok vonatkozásában állítják ugyanezt. A kérdés összetettsége (milyen szempontokat, időtartamot, útkategóriát stb. veszünk figyelembe) okán nehéz objektív kijelenté- seket tenni.

A Readymix Hungária Kft. néhány évvel ezelőtt – a külföldi alkalmazások értékeléseit figyelve – új projektet indított azzal a céllal, hogy fejlesztésével olyan útburkolat-építési technológia és az alkalmazásához szükséges termékek jöjjenek létre hazánkban is, melyek eredménye egy útépítési mód, amivel tartósabb és fenntarthatóbb utak épülhetnek kisebb környezeti terhelést előrevetítve. A hagyományos technológiához kapcsolódó beton összetételének módosításával az eddigiektől eltérő módú, aszfaltfinisheres terítéssel és hengeres tömörítéssel történő, akár gyorsabb és kisebb költségű építés érhető el.

Az országos lefedettséggel bíró betongyártó cég az előbbieknek megfelelően – a Közlekedéstudományi Intézet közreműkö- désével – sikeresen dolgozta ki a HBB (Hengerelt Beton Burkolat) típusjellel ellátott vízzáró, fagyálló, sóálló és kopásálló, nagy szilárdságú hengerelt betonburkolat típust. A burkolat alkalmazható önkormányzati (alacsonyabb forgalmi terhelési osztályú) utak, mezőgazdasági, erdészeti utak, kerékpárutak, ipari terek, tárolóterek, parkolók, kikötők burkolataként. Megfelelőségét Nemzeti Műszaki Értékelés igazolja. Hasonlóképpen alkalmazható az Útügyi Műszaki Előírásokban szereplő pályaburkolati betonokhoz (CP) is.

A kísérleti fázisban lévő projekt kapcsán a Readymix Hungária Kft. örömmel számol be legutóbbi burkolatépítéséről képekben. A Kaposvár melletti Deseda tónál történt kivitelezés során 700 m hosszon 3,0 m szé- lességű pálya épült – próbaszakaszokon szerzett tapasztalatok, vizsgálatok alapján – 12,0 cm vastagsággal, kerékpárútként is funkcionáló erdészeti útként. A csodás környezetben elvégzett munka gyümölcseként további erdészeti útépítések kerülhetnek kilátásba.

Továbbra is folynak a fejlesztések, keresve az utat a hengerelt betonburkolat számára. A megvalósult beruházással, illetve technológiával kapcsolatos további információ: Palatinus Miklós (06-30-480-7536).