Lapszámok

2016. október XXIV. évfolyam VII. szám

Betonozás a Duna közepén

Nem mindennapi megoldásokra volt szüksége a Duna-Dráva Cement Kft. Dunakeszi Betonüzemének egy, a Lupa-szigeten épülő üdülő betonozásánál. A nagy mennyiségű transzportbeton hatékony és biztonságos célba juttatása jelentette a legnagyobb kihívást.

A megbízás szerint ipari beton segítségével kellett az épület vb-szerkezetét felhúzni, azonban ez korántsem egyszerű feladat: speciális szaktudást igényel, ha egy szigetre kell eljuttatni az alapanyagot jelentő betont. A DDC szakértői kreatívan oldották meg a dolgot: kompra került a transzportbeton, amelyet egy 40 méteres betonpumpával láttak el.

A hatóságokkal folyamatos együttműködésben, a környezeti adottságokat is figyelembe véve történtek a munkálatok. Összesen 7 betonozási napot osztottak le 4 hónapra, amely során hozzávetőleg 170 m3 C25/30-xc2-16/F2 késleltetett kötésű ipari betont szállítottak a szigetre egy 800 tonnás bárkahajóval. A leghatékonyabb munkavégzésre törekedve a budakalászi oldalon betonpumpával és pumixszal juttatták be az építőanyagot a hajón elhelyezett mixerekbe. A rendhagyó szállítási mód több kihívást rejtett magában, az egyik legfontosabb a Duna vízállásának ingadozásából fakadt. A munkálatokhoz optimális vízmagasság 3-3,5 méter közötti szinten volt, ennél alacsonyabb vízállás esetén a bárka csak a szükségesnél távolabb tudott kikötni, ezzel lehetetlenné téve a beton szárazföldre juttatását. Magasabb vízállásnál pedig a hajó felvonóhídja elérte volna a Megyeri híd alsó részét, amelynek beláthatatlan következményei is lehettek volna. A speciális kihívások ellenére a szakemberek extrém helyzetekben is helytálltak, és különösebb fennakadás nélkül készülhetett el az épület.