Lapszámok

2016. június XXIV. évfolyam V. szám

Právics Péter: Fehér cementes transzportbeton szállítása a Schmidt Sándor Agora látszóbeton elemeihez

Az elmúlt év közepén Dorog Város Önkormányzata megbízásából alakították ki a Schmidt Sándor Agora többfunkciós teret a névadó bányamérnök és bányaigazgató emlékére. Az építmény sikeres kialakításában a Lábatlani Vasbetonipari Zrt. is részt vett.

A tér Bécsi út felőli, szinte sík részén burkolt felület készült, amelyen parkolókat és gyalogos forgalomra, rendezvényekre alkalmas területet hoztak létre. Emellett épült egy szabadidő park is íves vonalvezetésű, változó szélességű, lelátószerű tereplépcsővel.

A többcélú tér részét képezi a Bécsi úti telekhatáron egy emlékfal is. A telken korábban eredetileg Schmidt Sándor egykori téli villája volt, az emlékfal a lebontott villa homlokzatát idézi vissza. Az emlékfal monolit vasbeton szerkezettel készült, látszóbeton felületi kialakítással. A teljes fal betonanyaga törtfehér színű, finom felületű, enyhén porózus megjelenésű.

Az emlékfal vastagsága 30 cm, a lábazatoknál ettől eltérően 35, ill. 50 cm. A betonminőség C30/37-XC2-XF2(H). A falszerkezetnek (SB3 minőségi osztályú) látszóbetonként kellett elkészülnie, ezért annak kivitelezésére különösen oda kellett figyelni. A látszófelületet biztosító transzportbeton szállítását a Lábatlani Vasbetonipari Zrt. végezte.

A kivitelezési folyamatot megelőzően a zsalubeszállító céggel egyeztetve választották ki a fatartós falzsalu rendszert. A rádobozolások egy részét a zsalu kiszállítása előtt előre elkészítették, így bizonyos blokkok előreszerelt állapotban érkeztek a helyszínre. Az ablaknyílások kirekesztéseit a helyszínen rögzítették a zsalutáblákra. A zsalunak ebbe a részébe külön gondossággal dolgozták be a betont, tekintettel arra, hogy az ablak bordáinak keresztmetszete nagyon keskeny, és így kellett biztosítani a látszóbeton minőséget.

A fehércement alkalmazása alaptulajdonságai miatt nagyon nagy kihívást jelentett a transzportbeton előállítására, ez fokozott odafigyelést és előkészítést igényelt mind a kivitelező, mind a beton előállítója számára. A kivitelezővel való folyamatos egyeztetés alapján a tereplépcső támfalakhoz F3, az emlékfal építésére F4 konzisztenciájú szivattyúzható keveréket javasoltunk beépíteni. Mindkét esetben Dmax = 22 mm, a szín érdekében zúzott mészkő adalékvázból állítottuk elő a keverékhez, és a finomrész mennyiségét közel öntömörödő keverékekhez 400 kg/m3 felett vettük fel. Az emlékfal betonjának esetében a vázat még tovább finomítottuk a nehezen kilevegőző, zártabb zsalurészek kedvezőbb kitöltése érdekében.

Mindkét esetben egy sorozat laborkísérlet előzte meg a végleges keverékek kialakítását, ezek során az anyag viselkedését és főleg eltarthatóságát vizsgáltuk meg. A kivitelezőnek javasoltuk a kora reggeli, illetve késő délutáni, esti munkavégzést a beton konzisztenciájának megtartása, beépíthetősége miatt, és hogy a nap közbeni 30 °C feletti hőmérsékleten ne a felforrósodott zsaluzatba kelljen a frissbetont betölteni, rontva ezzel a beton tömöríthetőségét, felületi jellemzőit. A nyári forróságban kivitelezett különleges projekt sikeréhez hozzájárult, hogy a betonüzemünkben működő, országosan egyedülálló adalékhűtő, illetve vízhűtő berendezés segítette a frissbeton kezdeti hőmérsékletének viszonylag állandó, 20-25 °C körüli értéken tartását.

A felhasználandó keverék 1,5-2 óra alatt érkezett ki mixerkocsival a betonkeverőtől a zsaluzatba, ezért az eltarthatóság érdekében a betonfolyósító szer mellett kötéskésleltetőt is alkalmaztunk. A létrejött szerkezetek, térelemek felületei magukért beszélnek. A támfal esetén szilárdságuk is átlagosan 56 N/mm2 , az emlékfalnál 65 N/mm2 felett adódtak. A kialakított teret az előregyártó üzemünkben készített, (részben) beépített LED-világítással ellátott, egyedi előre gyártott térelválasztó, valamint parkolástsegítő elemek is díszítik.

A Lábatlani Vasbetonipari Zrt. a 2015-ös év során az ÉMI-TÜV SÜD Kft. közreműködésével tanúsíttatta transzportbeton gyártási tevékenységét és az üzemi gyártásellenőrzés megfelelőségét (Tanúsítvány száma: T-4101/2015), melyre alapozva a beton szállításában további projekteknél is állunk a megrendelők, kivitelezők rendelkezésére.