Lapszámok

2017. június XXV. évfolyam III. szám

Polgár László: Stadionok minden mennyiségben?

Egymás után épülnek a stadionok Magyarországon. A Groupama Aréna, a Nagyerdei Stadion, a felcsúti stadion, az MTK stadion már üzemelnek, lehetne gyűjteni a tapasztalatokat. A Dagály Úszóaréna hamarosan vizsgázik a világbajnokság alatt. Rövid időn belül elkészül a szombathelyi Haladás stadion, gyors ütemben épülnek a DVTK és a Videoton stadionok.

Manapság szinte napra készen követhetjük ezen sportlétesítmények építését a skyscrapercity.com honlapnak köszönhetően. Kevesebbet tudhat meg a szakma arról, mi történik a kulisszák mögött, milyen erőfeszítésekkel valósul meg egy ilyen stadion. A mérnöktársadalom keveset ír a tevékenységéről.

A szombathelyi stadion már a harmadik, amelyik Bordás Péter építész elgondolása szerint valósul meg, és az ASA Építőipari Kft. abban a szerencsés helyzetben lehet, hogy mind a három stadion (Nagyerdei Stadion, MTK stadion és Haladás stadion) építésénél az előregyártott vasbetonszerkezeteket gyárthatta, építhette.

Mindhárom stadionban vannak hasonlóságok, főleg ami az íves lelátókat és a mellvédeket illeti. Ugyanez a Skyscrapercity honlapon:

Kivitelezés-optimalizálási szempontból vizsgálva, érdemes lenne a mellvédekre (és lépcsőkre) fókuszálni. Ha a Haladás képeket nézzük, az elemek szépek, a végeredmény is rendben van, de talán mégsem követendő példa.

A lelátóhoz csavarozott, „levegőben álló” mellvéd megoldás nem a leghatékonyabb:
• költséges és nagy darabszámban szükséges szerelvények,
• vizes fúrás,
• ragasztás (erőteljesen időjárás-érzékeny),
• többszöri emelés a pozicionáláshoz, fúráshoz, elhelyezéshez (egy 5 db-os bejárat cca. 2 nap alatt készült el).
 

A stadionépítések mindenütt a világon rendkívüli erőfeszítéseket követelnek az építőktől. Itt például a mellvédelemek beépítését csak úgy tudtuk megoldani, hogy a lelátóelemekbe utólag illesztettük be a csapokat, ezek rögzítik a mellvédelemeket. A csapok helye jelenik meg a mellvédelemeken.

A módszer ismert a nemzetközi gyakorlatban is: a Nagyerdei Stadion előtt mintául tekintett drezdai és augsburgi stadion tervei is ezt a megoldást tartalmazzák, azzal a különbséggel, hogy beépítik a menetes hüvelyeket a betonelemekbe. Még alaposabb tervezés, pontosabb gyártás, hogy a szerelés a helyszínen könnyebb legyen. Jól lehet látni, egyre több a robot gyártási rendszerek alkalmazása, egyre több a számítógépeken elvégzett tervezés. Ez adja a lehetőséget a munkahelyen kevesebb munkaerővel gyorsabban kivitelezni.

Ma a szombathelyi stadionnál is már a csodájára járnak az elkészült lelátónak, miközben mi azt keressük, hogyan lehetne még jobban dolgozni például a Puskás Stadion építésénél.

Május 18-19-én tartották Madridban a nemzetközi előregyártási konferenciát a BIBM rendezésében. Ezen Knopf úr tartott előadást Integrale Tragwerksplanung im Kontext digitaler Prozessketten, azaz „integrált tartószerkezet-tervezés a digitális folyamatláncokkal összekapcsolva” címmel, ami azt mutatja, hogy nagyon jellemzőek ezen stadionok előregyártott szerkezeteinek megvalósításánál ezek a technológiák. Az egyik legnagyobb gond a CNC gépek számára a szabász utasítások biztosítása, mivel főiskoláinkon, egyetemeinken nincsenek robottechnika műhelyek, a diákoknak nagyon kevés lehetőségük adódik a gyártási folyamatok digitális programjainak készítésére. A nyugati főiskolákon, egyetemeken ez egyre nagyobb hangsúlyt kap.