Lapszámok

2016. június XXIV. évfolyam V. szám

Dévényi György: Integrált járművisszatartó, zajvédő falrendszer Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában

Egyszerre kellett megfelelni két nagyon fontos követelménynek Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjának kialakításakor: a forgalom biztonságos elválasztását és a zajvédelmet is egy megoldásban kellett ötvözni. A piacon jelenleg található termékek közül az SW Umwelttechnik Magyarország Kft. által gyártott rendszer nyerte el a tervezők bizalmát.

DBR Metró Projekt Igazgatóság megbízásából a BKV Zrt. elkészítette az M1-M7 autópálya budaörsi bevezető szakasza módosított csomópontjának megvalósításához szükséges terveket. A tervezési munkát meghatározó alapkövetelmények az alábbiak voltak. Az autópálya zavartalan 2x3 forgalmi sávos budapesti bevezető szakaszának megtartása. Új forgalmi kapcsolat létrehozása az autópálya és az elővárosok felől a metróvégállomással. Tömegközlekedés és P+R megközelítés. Új forgalmi kapcsolat létrehozása a hegyvidék (Sasad) és a metró között, valamint a belváros felé. A metróvégállomás környezetében található ingatlanok megközelíthetősége. A Budaörsi úton keresztül az M1-M7 autópályák, a Balatoni út és a Budaörsi út forgalma együttesen éri itt el Budapestet.

A fővárosba ezen az útvonalon keresztül közel annyi jármű érkezik, mint az összes többi bevezető szakaszon, együttesen. Ez a nagyarányú forgalom jelentős zajszennyezést okoz/okozott a környéken lakóknak, ennek csökkentésére szükség volt valamilyen aktív védelem kialakítására. A szokásos, út szélén lévő pengefal létesítése az új forgalmi sávok és nagy magasságú fal kialakítása miatt nem volt lehetséges, ezért a 2x3 sáv közepére kellett valamit „kitalálni”. Mivel a gépjárművek a forgalomkorlátozó táblák ellenére nagy sebességgel érkeznek a városba, ezért még a beton forgalomterelő elemek telepítése is előírás volt. Felmerült a kérdés, hogyan lehet egyszerre megfelelni ennek a két kritériumnak? A kezdeti tanácstalanság után a megoldás pofonegyszerű volt: kombinálni kell a forgalom biztonságos elválasztását és a zajvédelmet.

Kézenfekvő volt az SW Umwelttechnik Magyarország Kft. által gyártott, erre a célra kifejlesztett innovatív REBLOC NB100H/300_8_H3/W5 típusú integrált járművisszatartó, zajvédő falrendszerének alkalmazása. A közlekedők biztonsága érdekében külön törésteszttel, élőben vizsgáltuk a falat az esetleges ütközések elviselésére. A rendszer tökéletesen egyesíti a két védelmi feladatot és mellette a speciális színezési megoldással olyan vidám, hangulatos, mozgalmas felületet alkotott, amely mára belopta magát a közlekedők szívébe. A rendszerrel az út íve és a lejtési viszonyok is egyaránt jól lekövethetők.