Lapszámok

2016. január-február XXIV. évf. 1-2. szám

Szilvási András: Torre Reforma, a betonfelhőkarcoló

A Torre Reforma ma Latin-Amerika legmagasabb épülete, egyben a világ legmagasabb látványbeton felülettel készített felhőkarcolója is. A háromszög alaprajzú épület város felőli részén a hatalmas beton felületek, mint egy nyitott könyv borítói határolják a teret, míg a mexikói főváros központi parkja (Chapultepec Park) felé üvegfal biztosítja a látvány élvezetét.

Bár a hatalmas beton felületek a brutális építészetet idézhetnék, mégis, a finoman adagolt színeltérések, álillesztési hézagok és vonalak, a felület sima kiképzése, valamint az alkalmazott betonminőséggel elért látvány elkerülte ezt a csapdát (1. kép).

A beton hajlamos elszíneződni nagytömegű öntött bedolgozás esetén, nehezen érhető el azonos színminőség. Ezért tervezett módon halvány színeltéréseket alkalmaztak a négy méter hosszú, 70 cm magasságú osztásokban, amellyel kiküszöbölték a véletlenszerű színfoltok kialakulását (2. kép).

Mexikónak ez a része különösen, de az egész országra vonatkozóan jellemzően földrengés veszélyes. Ezt jól tudták az ezer évvel ezelőtt itt élt társadalmak is, elég csak a régi templomok és kultikus helyek időtálló kő épületeit megtekinteni. A földrengés állóság érdekében rend szertelenül és sorozatban is helyeztek el az építés során megfelelő V típusú „akasztókat” (tervező által használt kifejezés), valamint a homlokzati falakon látszólag rendezetlenül elhelyezett nyílások lehetővé teszik a karcsú szerkezet káros következmények nélküli elhajlását rengés esetén (3. kép).

A szürke szárnyak tömege éles ellentétben áll a környezet strukturált üveg felületekkel megépített felhőkarcolójával, amelyet a tervező szándékosan idézett elő elsősorban fizikai és a környezetvédelmi hatások miatt.

A tervező és fejlesztő elképzelése volt a LEED Platinum (fenntartható épület nemzetközi minősítése) státusz elérése, elsőként ebben a régióban. Ez tette szükségessé az üvegfalas megoldás mellőzését, és a nagyobb felületeken a látványbeton falak betervezését. Számításaik szerint csak ezzel a cserével 25% fűtési költségmegtakarítás érhető el. Szerkezeti és egyben alaprajzi előnyöket is takar a beton homlokzati falakkal való építés, mely lehetővé teszi a födémek közvetlen falkapcsolatát (feltámasztását). Ezzel szükségtelenné vált a költséges belső, acél vagy beton oszlopok betervezése. Az ezáltal felszabadult alaprajzi területek lényegesen változatosabb belső elrendezést tettek lehetővé, amelyek a költségvetés csökkentését eredményezték (4. kép).

 A torony karcsúsága és parkra néző felének felnyitása a benapozást segíti, így a természetes fény csökkenti a világítási költségeket.

A belső közlekedést 35 felvonó segíti. A felvonók sebessége 6,8 m másodpercenként. A 10 földalatti szintben helyezték el a gépészetet, továbbá 1161 gépkocsi parkolására van lehetőség.