Lapszámok

2015. november-december XXIII. évf. 11-12. szám

Dubróvszky Gábor: A biztonság növelése az autópályákon

2015 nyarán a Magyar Közút Zrt. be - ruházásában jelentős projektek indultak meg az M3, M5, M7 autópályákon a közlekedők biztonságának növelése érdekében. A műszaki intézkedés csomag a kiemelten nagy forgalmú, Budapest közeli szakaszokon az autópályák középső elválasztó sávjának átépítése mellett az acél szalagkorlát helyett közúti vasbeton terelőelemek telepítését jelenti.

A beavatkozási szakaszok:

  • az M3 autópálya esetében kb. 25 km hossz, ahol összességében kb. 45.860 m
  • az M5 autópálya esetében kb. 4,5 km hossz, ahol összességében kb. 8.710 m
  • az M7 autópálya esetében kb. 6,0 km hossz, ahol összességében kb. 9.930 m

közúti vasbeton terelőelem kerül beépítésre.

A közúti vasbeton terelőelemek esetében a fő műszaki paramétereket a valóságban végrehajtott ütközési kísérletekkel kell igazolni.

A fogalmak jelölése:

  • H - ütközési ellenálló képesség,
  • W – hatástartomány,
  • A,B,C – fejlassulás.

Az adott autópálya szakaszokon az alapkövetelmény az alábbiak szerint került meghatározásra:

  • Folyópályán:
  • Az ütközési ellenállás H2, mely azt jelenti, hogy egysoros elemsor esetén is az összekapcsolt vasbeton elemeknek a kis súlyú gépjármű szabványos ütköztetése mellett az autóbusz esetleges ütközését is el kell viselnie anélkül, hogy az elemsor átszakadna, illetve a megfelelő hajlásszögben ütköző autóbuszt vissza kell tudni terelni a közlekedési sávba.
  • Hídlábak, portál lábak esetén: Előírásra került az 1 m magas elem - sor, H2 ütközési ellenállás, W1 hatástartomány. A teljes elmozdulás maximum 0,6 m lehet, mely mérték a vasbeton elem ütközési síkja és az elem elmozdulása - melybe beleértendő az elem szélességi mérete is - közötti távolság.

Az előzőek mellett - normál esetben a műtárgyakon is átvezetve a folyópálya meg oldását - kétsoros alaprendszer kerül ki alakításra, azonban az üzemi átjáróknál az átjárók esetleges gyors megnyithatósága érdekében egysoros rendszer kerül kiépítésre. Az alaprendszer 0,8 m magas elemekkel készül, míg a műtárgyak közvetlen környezete, illetve az üzemi átjárók 1 m magas rendszerrel kerülnek megvalósításra.

Az elválasztó sáv átépítési munkái egyrészről tartalmazzák a meglévő köz - úti vezetőkorlátok bontását, a középső elválasztó sáv átépítése keretében esetlegesen vízépítési jellegű munkálatokat, valamint a középső elválasztó sáv aszfalt burkolatának a kiépítését.

Erre a burkolatra kerülnek telepítésre a vasbeton elemek:

  • alapvetően nem kerülnek rögzítésre a burkolathoz
  • kivételt jelentenek a rögzített elemek:
  • egyes szakaszokon a két pálya magassági különbségére, valamint íves vonalvezetésére tekintettel
  • illetve műtárgyak esetén, illetve a hídpillérek, és portál lábak esetén a nagyon szigorú hatástartományi (W1) követelményre tekintettel

Megjegyzés: Az elemek rögzítése fúrt kapcsolatokkal történik, az erre a célra kiépített vasbeton sávalap szakaszokhoz.

Az alkalmazott elemrendszerek rendelkeznek a kiépítéshez szükséges ki - egészítő elemekkel:

  • kezdő- vagy végelemekkel, melyek akár acélszalag korláthoz történő kapcsolat kialakítására is alkalmasak
  • magassági váltáshoz, 0,8 m-ről 1 m-re, vagy fordítva
  • rögzíthető elemekkel
  • Y alakú elemmel, az üzemi átjárók kialakíthatósága érdekében

Kiemelten fontos, hogy a Ferrobeton Zrt. által gyártott BSS elemrendszer az adott telepítési körülmények mellett, egyes szakaszokon a kétsoros rend szer együttesen is minősíthető. Ebben az esetben a BSS rendszer alkalmas a legnagyobb ütközési ellenállási fokozatra, a H4b fokozatra. A kétsoros rendszer együttesen képes megállítani a szabványos terhelésű kamiont.

A vasbeton terelőelemek telepítésével megszűnik annak a veszélye – hacsak a gépjármű nem extrém sebességgel, extrém hajlásszögben ütközik terelőelemeknek –, hogy a gépjármű áttörve a középső elválasztó sávi biztonsági védelmet (pl. szalagkorlátot) esetlegesen súlyos balesetet okozzon az autópálya másik oldalán, a szabályosan közlekedő autósok között.

A magyar közlekedési ágazatban vezető beosztásban dolgozó mérnök kollégám mesélte el számomra azt, hogy vezetés közben éjszaka elaludt az M6-os autópályán, ahol telepítve vannak közúti vasbeton terelőelemek. Nagy sebességgel ütközött az elemsornak, amely megmentette az életét, ugyanis visszaterelte az autóját a normális közlekedési sávba. Személyi sérülés nem történt, a sebességhez képest az autóban történt kár sem volt jelentős.

Az előző alapelvek alapján került ki - építésre 2015-ben a vasbeton terelőfal az M0 autópálya M1 közeli szakaszán, 2,5 km hosszon, 5596 m elem felhasználásával.

A közlekedési projektek a következő cégek közreműködése mellett kerülnek megépítésre:

  • M3 autópálya: Duna Aszfalt Kft. – Ferrobeton Zrt. Konzorcium
  • M5 autópálya: generálkivitelező a Colas Hungária Zrt., vasbeton elemgyártó a Ferrobeton Zrt.
  • M7 autópálya: generálkivitelező az Euro-Aszfalt Kft., vasbeton elemgyártó az SW Umwelttechnik Magyarország Kft.
  • M0 autópálya: generálkivitelező a Betonút Zrt., alvállalkozó a RecPlus Kft., vasbeton elemgyártó a Ferrobeton Zrt.