Lapszámok

2018. augusztus XXVI. évfolyam IV. szám

Miklós Csaba: Új megoldások és anyagok a VII. Magyar Mapei Betonkenu Kupán

Tavasszal arra a bátor döntésre jutottunk, hogy a résztvevők között kiírunk egy pályázatot a június 21-22-én zajló VII. Magyar Mapei Betonkenu Kupa helyszínéül szolgáló vízfelszínre. A győri Széchenyi István Egyetem olyan pazar lehetőséget ajánlott, hogy elhagytuk a Kopaszi-gátat. A csapatok Győrbe utaztak, ahol a házigazda ígéretének megfelelő csodálatos Mosoni-Duna aranypartja mellett kiváló szálláslehetőségek és vendéglátóhelyek tették otthonosabbá ezt a két napot.

A résztvevő cégek mellett hét egyetemi csapat vonult fel kenujával és a másik versenyszám megmérettetéséhez készített betonhídjával, hogy bemutathassa az elmúlt évi fejlesztéseit. A magyar egyetemek mellett ismét ellátogatott programunkra a kolozsvári és a prágai műszaki egyetem, valamint idén először nevezett egy kijevi csapat, ők 1 200 km-ről érkeztek a versenyre.

A zsűri szokásos módon több szempontból is értékelte a versenyzők igyekezetét. A legfontosabb eredmény, hogy a kenuk győzelmét a BME Navis Caementicia csapata szerezte meg, a házigazda SZIE Szenavis egysége és a Kolozsvári Egyetem csapata előtt. A leginnovatívabb hidat a Mapei építette.

A „kenuk tudományában” úgy tűnik, hogy a csapatok közel járnak a legjobbhoz. Az elmúlt években voltak már könnyebb hajók, de az 5 méter feletti, kétszemélyes kenuk stabilitását, kellő teherbírását optimálisan 50 kg körüli szerkezetekkel lehetséges elérni.

A három évvel ezelőtt debütáló hídépítő verseny alkotásaiban azonban látszik még a csapatok bizonytalansága. A legfontosabb szabály 80 kg-ban maximalizálja a híd tömegét, amelynek minimum 30 cm szélesnek kell lennie. De azt is szem előtt kell tartani, hogy az alkalmazható szálanyagok maximális hossza nem haladhatja meg a 6 cm-t. A verseny lényege: kinek a hídja bír el több súlyt. A hidakat eltörésig terhelve, a középen terhelt kéttámaszú tartó nyomatékának kiszámítását követően áll fel a rangsor. A Mapei 16 naposan 100 N/mm2 feletti nyomószilárdságú rácsos szerkezetű betonhídja 30 kg/m3 Mapefibre ST42 polipropilén szállal megerősítve 600 kg-os terhelést viselt el. Az öt méter feletti hosszúsággal a Mapei beton-adalékszeres csapata által megalkotott szerkezet lett a legerősebb, megszerezve ezzel a leginnovatívabb híd díjat.

A jó eredményhez szükség van arra, hogy a rendelkezésre álló kis súlyú beton legoptimálisabb formában osztódjon el, valamint a lehető legszívósabb betonkeveréket állítsuk össze. A Mapei erre a célra fejlesztett egy 4 mm Dmax frakcionált homokot, megkereste a legoptimálisabb cementtartalmat és segítségül hívta a Mapeplast NS20 folyékony nanoszilika adalékszert, amely hosszabb távon még további szilárdságjavulást is eredményez.

Ez az áthidaló betonszerkezeteknél korábban még nem alkalmazott technológia lehet egy új kor kezdete. Az elmúlt három év tapasztalatai azt mutatják, hogy a kellő megalapozottsággal és odafigyeléssel megalkotott statikus szerkezetek kiválóan működhetnek betonacél felhasználása nélkül is. A betongyárban összekevert szálas betont a sablonba öntve elkészíthető a teherbíró betonszerkezet az oly körülményes és drága acélszerelés elhagyásával.

Célom, hogy a társaságunkhoz tartozó jövő mérnökeivel karöltve alkossuk meg azt a tervezési módot, amely forradalmasítja a szálbetonok felhasználhatóságát.